Connect with us



Kultura

Dzisiaj ruszają Bukowińskie Spotkania

Published

on

Dzisiaj startuje  30. Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny „Bukowińskie Spotkania”, festiwal realizowany w 4 krajach, wspólnie z instytucjami kultury, samorządami lokalnymi i regionalnymi w Polsce, w Rumunii, na Węgrzech i na Ukrainie. Ten jeden z największych europejskich festiwali, tradycyjnie festiwal rozpoczyna się w Polsce (Jastrowie, Piła 19 – 23 czerwca), następnie przenosi się do Rumunii (Câmpulung Moldovenesc – 26 – 28 lipca), stamtąd na Węgry (Bonyhád – 2 – 4 sierpnia), potem powraca do Polski (Lubań – 22 – 23 sierpnia, Dzierżoniów – 24 – 25 sierpnia), a jego wędrówkę po Europie zakończą „Spotkania” na Ukrainie (Чернівці, Chernivtsi – 20 – 22 września).

-Projekt oparty jest na dwóch równoważnych założeniach: ukazaniu i ochronie bogactwa bukowińskiej kultury ludowej w jej wielonarodowym aspekcie oraz wpisaniu bukowińskiej szkoły współżycia różnych narodów w europejski system wartości zwiększających poszanowanie dla odmienności kulturowej i kompetencji w zakresie komunikacji międzykulturowej, w budowanie społeczeństwa obywatelskiego – mówi Zbigniew Kowalski – organizator festiwalu.

Czym są w istocie „Bukowińskie Spotkania? Różne aspekty festiwalu podkreślają jego uczestnicy, widzowie, dziennikarze, zwolennicy i na szczęście nieliczni przeciwnicy, ale wszyscy za najważniejszy przyjmują fakt, iż stał się dorocznym świętem bukowińskich tradycji. Czasem świątecznym, wyłączonym z codzienności, okresem przepełnionym nie tylko muzyką, śpiewem i tańcem, ale i niepowtarzalnej aury… czasem spotkań. Bo też bogata mozaika spotkań jest sensem naszego festiwalu. Spotkania, w których uczestniczymy na zasadach gospodarza, bardzo szybko przekształcają się i po krótkim czasie stajemy się ich gośćmi. Spotykamy się z kilkuletnimi znajomymi oraz życzliwie zapraszamy i przyjmujemy nowych, łatwo pokonujemy granicę: swój – obcy. Festiwal nas zbliża i jednoczy, pokazuje, że przy różnorodności możemy stanowić wspólnotę.

„Bukowińskim Spotkaniom” towarzyszą międzynarodowe konferencje naukowe, zainicjowano w 1991 roku, stanowiące płaszczyznę interdyscyplinarnego spotkania naukowców z Polski, Ukrainy, Rumunii i Węgier, a także z innych miejsc, w których „bukowińskość” jest na tyle istotnym aspektem życia społecznego, że stała się przedmiotem dociekań naukowych.

 

Advertisement

Bukowina – tygiel narodów, wyjątkowa mozaika etniczno-religijna. Przez lata była terenem osadnictwa ludności o różnej proweniencji etnicznej. Stała się wspólną ojczyzną wielu narodów. Krzyżowały się tu wędrówki i szlaki różnych kultur, religii, wyznań i języków. Współistniały, rozwijały się i wchodziły w kontakty elementy różnych tradycji, obyczajów, zwyczajów, w tym i języka. Swobodny napływ osiedleńców na Bukowinę oraz późniejsze migracje wewnątrz kraju spowodowały, że do dzisiaj z trudem można odnaleźć miejscowość jednorodną pod względem etnicznym, religijnym i językowym.

Mimo, że wielokulturowa bukowińska przestrzeń w historycznym ujęciu odeszła do przeszłości, Bukowina nadal stanowi bogatą mozaikę etniczną.

Idea widzenia Bukowiny jako jednego zwartego, wielonarodowościowego tworu budowanego przez wszystkie zamieszkujące ją nacje, zarówno w przeszłości jak i obecnie, stała się (1987) przedmiotem zainteresowań badawczych i organizacyjnych Regionalnego Centrum Kultury w Pile. Podjęte zamierzenia badawcze znalazły wyraz w dwóch formułach organizacyjnych: Międzynarodowym Festiwalu Folklorystycznym „Bukowińskie Spotkania” oraz międzynarodowych, naukowych konferencjach bukowinoznawczych.

Historia festiwalu sięga 1990 roku, a jego pierwszymi uczestnikami były zespoły z bukowińskim rodowodem z Polski (7) oraz 2 z Bukowiny. W latach 1991 – 1998 – dzięki systematycznemu powiększaniu grona uczestników, festiwal stał się międzynarodową areną prezentacji kultury ludowej wszystkich grup etnicznych historycznej Bukowiny, ich dorocznym świętem.

Advertisement

W roku 1999 festiwal rozszerzono o edycje rumuńską (Câmpulung Moldovenesc) i ukraińską (Czerniowce), w 2000 r. do projektu dołączyli bukowińscy Węgrzy (Bonyhád). W 2003 r. bukowiński festiwal zrealizowano w 6 krajach – poza Polska, Rumunia, Węgrami i Ukrainą – „Spotkania” odbyły się w Niemczech (Monachium, Augsburg) i na Słowacji (Skalité). Od 2008 do 2014 roku piątą arena festiwalu były Turčianske Teplice na Słowacji. W latach 2014 – 2016 roku festiwal odbywał się w Republice Mołdawii (Kiszyniów). W 2015 roku zainaugurowano „Bukowińskie Spotkania” w Dzierżoniowie, od 2018 roku Lubań jest czwartym miastem organizującym festiwal w Polsce.
„Bukowińskie Spotkania” to jedno z największych transgranicznych przedsięwzięć kulturalnych, jakie w ostatnich dekadach cyklicznie odbywa się w Europie Środkowej. Podstawę projektu tworzy założenie, że jak długo pielęgnowanie i eksponowanie integralnych, ogólnobukowińskich wartości, jak i własnej tożsamości kulturowej będzie atrakcyjne dla Bukowińczyków, tak długo należy dążyć do utrzymania jego formuły. Festiwal konsoliduje środowiska bukowińskie w Europie i zaświadcza, że grupy narodowościowe, splecione wspólnymi losami historycznymi, mogą ze sobą harmonijnie współżyć na określonym terytorium, a rozdzielone – pragną to dawne współżycie odnowić, ocalić od zapomnienia.

Festiwal ułatwia odczytywanie różnorodności świata opartego na współistnieniu różnych kultur i równoważnych interakcjach między nimi budując przyjazny stosunek do nich. Akcentuje tolerancję i dialog kulturowy jako sposób funkcjonowania w złożonych realiach współczesności. Przełamuje stereotypy narodowościowe.

„Bukowińskie Spotkania” od trzydziestu lat popularyzują i chronią bukowińską kulturę ludową. Promują region i jego dziedzictwo kulturowe. Było to, jest i będzie możliwe dzięki zaangażowaniu w ten proces Bukowińczyków skupionych w zespołach folklorystycznych oraz organizatorów i sympatyków festiwalu.

Wszystkim uczestniczącym i współtworzącym projekt od 1990 roku dziękuję za coroczne niezapomniane spotkania na festiwalu i w środowiskach bukowińskich w Europie. Uczestniczącym w nim od kilku lat lub debiutującym w imprezie – minimum następnych trzydziestu edycji „Spotkań”.

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Kultura

To tylko botoks – czyli zastrzyk uśmiechu

Published

on

By

Zapraszamy na spektakl komediowy „To tylko botoks, czyli zastrzyk uśmiechu” 14.04.2024 r. o godzinie 16:00 oraz 19:00, Piła, RCK – Teatr Miejski.

Wyobraź sobie, że chcesz dokonać zmiany swojego wizerunku za pomocą operacji plastycznej w tajemnicy przed swoimi najbliższymi. W tym samym momencie trafiasz na kupon promocyjny, dzięki któremu Twoja metamorfoza może odbyć się w wyjątkowo korzystnej cenie. Niestety na tę samą ofertę wpada cała Twoja rodzina i wszyscy spotykacie się w jednej klinice medycyny estetycznej, prowadzonej przez niesamowicie sprytną Cristinę. Jedyny lekarz, pracujący w klinice, doktor Longadonga gwarantuje, że efekty Twojej zmiany będą spektakularne, w końcu podchodził do egzaminu lekarskiego podchodził 10 razy.

Obsada:
Cristina – Anna Gzyra-Augustynowicz/ Daria Zawratyńska

Wendy – Anna Korcz / Magdalena Wójcik/Magdalena Górska

Advertisement

Amy – Ewelina Kudeń- Nowosielska / Agnieszka Kaczorowska- Pela/ Ilona Janyst

Tim – Kacper Gaduła-Zawratyński / Jakub Kucner

Longadonga – Marcin Rogacewicz / Krzysztof Wach

Gary – Jacek Bończyk / Jacek Kopczyński/ Zbigniew Suszyński

Advertisement

Billy/Bob – Tomasz Ciachorowski / Bartłomiej Nowosielski

 

Spektakl dla widzów od 16 roku życia.

Bilety dostępne na https://copa.pl/pila/

Advertisement

Continue Reading

Kultura

Kto zdobył Fryderyka? – nagrody Akademii Fonograficznej

Published

on

By

Lech Janerka został Artystą Roku i zdobył w sumie pięć Fryderyków 2024. Wśród laureatów tegorocznych nagród Akademii Fonograficznej znaleźli się także m.in. Hania Rani, Łona x Konieczny x Krupa oraz Daria ze Śląska. Jubileuszowa 30. Gala Muzyki Rozrywkowej i Jazzu odbyła się w piątek w PreZero Arenie Gliwice.

Tego wieczoru na scenie wystąpili m.in.: Doda i Smolasty, Daria Zawiałow, Kwiat Jabłoni, Vito Bambino, Ralph Kaminski, Mery Spolsky, WaluśKraksaKryzys, Kaśka Sochacka, Natalia Przybysz, Rosalie, Daria ze Śląska, L.U.C., Kayah, Margaret, Kacperczyk, Włodi i Chivas.

 

Lech Janerka osobiście nie pojawił się na gali, ponieważ w sobotę we Wrocławiu rozpoczyna trasę koncertową z płytą „Gipsowy odlew falsyfikatu”, która powstawała 18 lat. Otrzymał nagrody w kategoriach: artysta roku, utwór roku, album roku alternatywa, kompozytor roku oraz autor roku. W 2015 r. przyznano mu Złotego Fryderyka za całokształt twórczości.

Advertisement

 

W tym roku ośmioma nominacjami wyróżniono Vito Bambino, jednak ostatecznie nie dostał ani jednej statuetki. Dwie odebrał w 2022 r.

 

Artystką Roku została Hania Rani (pozostałe nominowane: Daria Zawiałow, Kasia Lins, Kaśka Sochacka, Mery Spolsky, Sanah), tytuł Artysta Roku przypadł Lechowi Janerce (pozostali nominowani: Krzysztof Zalewski, Mrozu, Taco Hemingway, Vito Bambino), a za Zespół/ projekt artystyczny roku uznano grupę Łona x Konieczny x Krupa (pozostali nominowani: Kacperczyk, Kwiat Jabłoni, Lordofon, Męskie Granie Orkiestra 2023).

Advertisement

 

Oto lista pozostałóych nagród:

 

Fonograficzny debiut roku: Daria ze Śląska. Pozostali nominowani: Frank Leen, Ignacy, Kathia, Matecki.

Advertisement

 

Utwór roku: Lech Janerka „Dupa jak sofa”. Pozostali nominowani: Daria Zawiałow „FIFI HOLLYWOOD”, L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra ft. Kayah, Dagadana, Laboratorium Pieśni, Tęgie Chłopy „Jesień – Tańcuj”, Męskie Granie Orkiestra 2023 (Igo, Mrozu, Vito Bambino) „Supermoce”, Vito Bambino „Etna”.

 

Album roku pop: Daria Zawiałow „Dziewczyna Pop”. Pozostali nominowani: Dawid Tyszkowski „Mój kot zaginął i raczej już nie wróci”, Ignacy „Central Park”, Kwiat Jabłoni „Pokaz slajdów”, Mery Spolsky „Erotik era”.

Advertisement

 

Album roku indie pop: Daria ze Śląska „Tu była”. Pozostali nominowani: Kasia Lins „Omen”, Natalia Przybysz „Tam”, Katarzyna Nosowska „Degrengolada”, Vito Bambino „Pracownia”.

 

Album roku hop-hop: Łona x Konieczny x Krupa „TAXI”. Pozostali nominowani: PRO8L3M „PROXL3M”, Taco Hemingway „1-800-Oświecenie”, Włodi „HHULTRAS”, Zdechły Osa „Breslau hardcore”.

Advertisement

 

Album roku soul/r&b/reggae: Paulina Przybysz „Wracając”. Pozostali nominowani: Marika „Cykl”, Rosalie. „Motherlode”.

 

Album roku rock: WaluśKraksaKryzys „+piekło+niebo+”. Pozostali nominowani: Dr Misio „Chory na Polskę”, Kim Nowak „My”, Myslovitz „Wszystkie narkotyki świata”, Riverside „ID.Entity”.

Advertisement

 

Album roku metal: Flapjack „Sugar free”. Pozostali nominowani: Carnal „Horyzont zdarzeń”, Dragon „Unde malum”, Łysa Góra „W ogniu świat”, Ugory „Wicher”.

 

Album roku alternatywa: Lech Janerka „Gipsowy odlew falsyfikatu”. Pozostali nominowani: Bokka „Bokka hits 10”, Hania Rani „Ghosts”, Jan Emil Młynarski „Narkotyki”, Spięty „Heartcore”.

Advertisement

 

Album roku elektronika: Zima Stulecia „Minus 30°C”. Pozostali nominowani: Kiwi „Paranoje”, Krzesimir Dębski & Tadeusz Sudnik „Borello”, Mariusz Duda „Afr AI d”, Władysław Gudonis Komendarek, Krzysztof Maria Komendarek–Tymendorf „AtomoGenus”.

 

Album roku muzyka korzeni: EABS meets Jaubi „In Search of a Better Tomorrow”. Pozostali nominowani: Hańba! „Kryzys”, Laboratorium Pieśni „Hé oyáte”, Same Suki „Dziadoskie piosenki o miłości”, Żywiołak „Dekonstrukcja historyczna I”.

Advertisement

 

Album roku blues: Porter/Karczewska „On The Wrong Planet” Pozostali nominowani: Boogie Boys „Full Speed No Brakes” oraz Sławek Wierzcholski i Nocna Zmiana Bluesa „Koncert w Rozmarino”.

 

Album roku muzyka filmowa, teatralna, ilustracyjna: L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra „Chłopi”. Pozostali nominowani: Andrzej Smolik „Imago” (Original soundtrack), Hania Rani „On Giacometti”, Kleks „Akademia Pana Kleksa”, Zamilska „Mother’s Day” (Music from the Netflix Film).

Advertisement

 

Album roku piosenka poetycka i literacka: Katarzyna Groniec „Konstelacje”. Pozostali nominowani: Fismoll „Pomiędzy”, Miuosh „Początek”, Sorry Boys „Moje serce w Warszawie”, Tomek Ziętek „Some Old Songs”.

 

Album roku muzyka dziecięca: Czesław Mozil i Grajkowie Przyszłości „Inwazja Nerdów vol. 1”. Pozostali nominowani: Natalia Lesz „Piosenki domowe”, Śpiewające Brzdące „Lisek i przyjaciele”.

Advertisement

 

Najlepsze nagranie koncertowe: Mrozu „MTV Unplugged”. Pozostali nominowani: Kaśka Sochacka „Live”, Mikromusic „Mikromusic z Górnej Półki”, Sanah „Bankiet u Sanah”, Skalpel „Big Band Live”.

 

Najlepsze nowe wykonanie: Mrozu „Nie stało się nic” (MTV Unplugged). Pozostali nominowani: Brodka, Rosalie. „Jezioro szczęścia”, Karaś/Rogucki „Zaopiekuj się mną”, Sanah „Pocałunki” (M. Pawlikowska-Jasnorzewska), Krzysztof Zalewski „Płonąca stodoła”.

Advertisement

 

Teledysk roku: Krzysztof Kiziewicz za teledysk: „Bym poszedł” – Łona x Konieczny x Krupa. Pozostali nominowani: Krzysztof Grajper za teledysk „Supermoce” – Męskie Granie Orkiestra 2023, Maciej Aleksander Bierut, Kasia Lins, Karol Łakomiec za teledysk „Po trupach do Ciebie” – Kasia Lins, Nikodem Marek za teledysk „FIFI HOLLYWOOD” – Daria Zawiałow, Tadeusz Śliwa za teledysk „mori” – Dawid Podsiadło.

 

Producent/ producentka/ team producencki roku: Hania Rani. Pozostali nominowani: Andrzej Smolik, Frank Leen, Hotel Torino (Patryk Kumór, Dominic Buczkowski-Wojtaszek), L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra, Mateusz Dopieralski (Vito Bambino).

Advertisement

 

Kompozytor/ kompozytorka/ team kompozytorski roku: Lech Janerka. Pozostali nominowani: Daria Zawiałow, Bartosz Dziedzic; Łona x Konieczny x Krupa; Sanah, Dominik Buczkowski-Wojtaszek, Patryk Kumór; Vito Bambino, Amar Ziembiński, Franciszek Kempa, Moo Latte.

 

Autor/ autorka/ team autorski roku: Lech Janerka. Pozostali nominowani: Daria Zawiałow, Hania Rani, Sanah, Vito Bambino.

Advertisement

 

Fonograficzny debiut roku jazz: Michał Aftyka. Pozostali nominowani: Horntet, Irka Zapolska, Piotr Szlempo, superminimalism.

 

Album roku jazz: ex aequo Aga Derlak „Parallel”, Andrzej Święs Trio „Flying lion”. Pozostali nominowani: Dorota Miśkiewicz, Toninho Horta „Bons Amigos”, Paweł Tomaszewski i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie „Coincidence” Tomasz Chyła Quintet „Music We Like To Dance To”.

Advertisement

 

Artysta roku jazz: ex aequo Aga Derlak i Zbigniew Jakubek. Pozostali nominowani: Andrzej Święs, Dorota Miśkiewicz, Paweł Tomaszewski, Tomasz Chyła.

 

Fryderykowy przebój trzydziestolecia (głosowanie słuchaczy radia RMF): Myslowitz „Długość dźwięku samotności”.

Advertisement

 

Nagrody, których nazwa nawiązuje do wybitnego kompozytora Fryderyka Chopina, są przyznawane w Polsce od 1995 r. z inicjatywy Związku Producentów Audio-Video. Wówczas statuetki odebrali m.in. Stanisław Sojka, Edyta Bartosiewicz i Hey. Laureatów w tajnym głosowaniu wybiera Akademia Fonograficzna – jury złożone z ponad 1000 artystów, dziennikarzy i innych pracowników branży muzycznej. Wyjątek stanowią Złote Fryderyki, o których wręczeniu za całokształt twórczości decyduje Rada Akademii Fonograficznej.(PAP)

Advertisement
Continue Reading

Advertisement
Advertisement