Connect with us

Biznes

6 zasad zarządzania senioralnym budżetem

Published

on

Senioralne długi nie są nowością. Przeciętna emerytura brutto kształtowała się w ubiegłym roku na poziomie 2082,47 zł (ok. 1727 netto). Oznacza to, że wielu emerytom nie wystarcza na podstawowe potrzeby. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Funduszu Hipotecznego DOM wynika, że aż 60 proc. seniorów wydaje posiadane środki pieniężne na pokrycie wydatków bieżących (w tym czynszu, opłat mieszkaniowych, podstawowych zakupów). Co trzeci senior wydaje je także na zakup leków, a tylko 5 proc. m.in. na hobby, kino, działkę. Przychody seniorów nie są wysokie, natomiast koszty, które ponoszą bywają wyższe niż u młodszych osób, głównie ze względu na drogie leczenie i zakup leków. Wielu emerytów nie potrafi również zarządzać senioralnym portfelem. Większość z nich nie ma dodatkowych wpływów np. z tytułu własnej działalności gospodarczej, wynajmu pokoju, czy renty dożywotniej.

Z kompleksowego raportu, przeprowadzonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, we współpracy z m.in. GUS, UOKiK oraz CBOS wynika, że już w 2015 roku emeryci w skali miesiąca wydawali więcej – 1459 zł, niż otrzymywali – 1407 złi. Z danych KRD wynika, że średni dług seniora to 12,3 tys. zł, a samo zadłużenie osób starszych sięga 30 mld złii. – Większość polskich seniorów znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Z badania, które przeprowadziliśmy wśród naszych klientów, wynika, że ponad połowa z nich nie może liczyć na pomoc bliskich, także finansową. Bolączką osób starszych są nie tylko niskie emerytury, ale również wysokie koszty utrzymania np. mieszkania – mówi Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM. – Dużym problemem jest również niestabilność senioralnego portfela, w którym emerytura stanowi jedyne źródło przychodu. Seniorzy żyją coraz bardziej świadomie i aktywnie, ale wciąż nie są przedsiębiorczy. Rzadko zdarza się, by emeryt prowadził własną działalność gospodarczą lub pobierał rentę dożywotnią – dodaje Robert Majkowski.

6 zasad zarządzania senioralnym budżetem

1. Kontroluj swój budżet

Advertisement

Świadomość jakim budżetem dysponujemy powinna być podstawą do racjonalnego planowania wydatków u każdego seniora. Tymczasem, według GUS-u blisko co trzecie gospodarstwo domowe źle ocenia swój stan finansowyiii. Jak senior może sobie z tym poradzić? Warto zapisywać wszystko na kartce. Zacząć od miesięcznych przychodów, kosztów stałych (np. rachunków za wodę, prąd, media), a skończyć na regularnym zapisywaniu comiesięcznych wydatków. Najlepiej, jeśli podzielimy je na codzienne i miesięczne oraz z wyprzedzeniem zaplanujemy zakup rzeczy (np. leków, proszków, zimowych butów), które będą dodatkowym obciążeniem dla naszego budżetu. Warto również zadbać o odkładanie niewielkich kwot, które mogą być ratunkiem w razie nieprzewidzianych wydatków. – Polacy nie oszczędzają ani na emeryturę, ani na emeryturze. Z raportu opracowanego przez Pracownię Badań Społecznych, którego wnioski opublikowała Gazeta Wyborcza wynika, że tylko 21 proc. Polaków oszczędza lub podejmuje jakiekolwiek działania z myślą o przyszłej emeryturze. Blisko połowa badanych (45 proc.) zamiast płacić składkę emerytalną wolałoby otrzymywać wyższe wynagrodzenie. Z kolei 68 proc. przyznaje, że zaczęłaby oszczędzać w ramach III filaru, ale tylko wtedy, gdy państwo lub pracodawca dopłaciliby do tego – mówi Robert Majkowski z Funduszu Hipotecznego DOM. – Z odkładaniem gotówki na emeryturze również jest ciężko, ponieważ seniorzy nie mają z czego odkładać, a bardzo często obawiają się, że na tzw. czarną godzinę nie mają żadnego zabezpieczenia. To odwieczny problem – dodaje.

2. Przemyśl każdy zakup

Przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktu, warto dać sobie czas na spokojne przemyślenie decyzji. Zwłaszcza w przypadku większych wydatków. Musimy również pamiętać, że seniorzy są grupą społeczną, która jest szczególnie narażona na wpływ tzw. „naciągaczy”. Oszuści podszywający się pod akwizytorów, pracowników firm telekomunikacyjnych czy gazowni, niejednokrotnie wprowadzali seniorów w błąd, jednocześnie obciążając ich sporymi zobowiązaniami finansowymi. Procederem bardzo znanym są również tzw. „darmowe prezentacje”, dotyczące zazwyczaj usług medycznych bądź produktów gospodarstwa domowego. Podczas takich spotkań, często wykorzystywana jest nieetyczna manipulacja, a oferowane seniorom produkty nie spełniają obiecywanych warunków, natomiast proponowana cena odbiega od cen rynkowych. Dlatego bardzo ważna jest, aby dać sobie czas na zastanowienie się i nie podejmować pochopnie żadnej zakupowej decyzji.

3. Korzystaj z porad specjalistów

Advertisement

Senior zarządzający swoim budżetem powinien pamiętać, że oprócz podjęcia samodzielnych działań, może wziąć udział w różnych inicjatywach edukacyjnych. Jedną z nich jest organizowany przez Federację Uniwersytetów Trzeciego Wieku program „Nowoczesne i bezpieczne finanse Seniora”. Obecnie trwa VI edycja tego projektu. Podczas wykładów i warsztatów oraz poprzez korzystanie z materiałów informacyjnych, seniorzy mogą dowiedzieć się jak w bezpieczny i nowoczesny sposób zarządzać swoimi pieniędzmi. Dodatkowo uruchomiony został telefoniczny punkt informacyjno–doradczy, w którym seniorzy mogą bezpłatnie skorzystać z konsultacji finansowych. Od kilku lat trwa również akcja edukacyjna Policji „Bezpieczny Senior”, w ramach której podczas lokalnych spotkań policjanci omawiają najczęstsze sposoby oszukiwania Seniorów, z jakich korzystają przestępcy. MRPiPS wraz z Urzędem Ochrony Konkurencji i rozpoczęło kampanię informacyjną „Bezpieczny i Aktywny Senior”. W jej ramach do osób starszych trafiło już blisko 20 tys. ulotek, powieszono plakaty edukcyjne. W urzędach pocztowych i oddziałach ZUS jest wyświetlany film informacyjny, skierowany do seniorów

4. Porównuj oferty i rozsądnie korzystaj z promocji

Ponoć największy wpływ na decyzje zakupowe seniorów mają promocje. Warto jednak pamiętać, że część promocji to tylko pozory. Sklepy często podnoszą ceny produktów, by później zaoferować kilkudziesięcioprocentową obniżkę. Dlatego najlepszą praktyką jest porównywanie cen produktów w różnych sieciach handlowych. Można do tego wykorzystać gazetki promocyjne, dostarczane często do osiedlowych skrzynek pocztowych lub po prostu przejść się po sklepach, przynajmniej tych okolicznych, zapisując ceny produktów w każdym z nich. Dzięki temu zyskamy pewność, że wybraliśmy produkt w najlepszej cenie.

5. Szukaj tańszych zamienników leków

Advertisement

Leki pochłaniają sporą część senioralnego budżetu. Już w 2015 roku seniorzy w wieku 75+ wykupili recepty na łączną kwotę 4,3 mld złotychiv. Dlatego należy pamiętać o możliwości wykupienia tańszych zamienników leków. Ministerstwo Zdrowia informuje, że farmaceuta ma obowiązek sprzedania mniej kosztownego zamiennikav. Czy jest to bezpieczne? Jak najbardziej, każdy zamiennik posiada te same właściwości terapeutyczne co jego droższy odpowiednik. Charakteryzuje się tą samą nazwą międzynarodową, identyczną dawką substancji leczniczej oraz formą farmakologiczną. Jednym przypadkiem, w którym farmaceuta może odmówić sprzedaży tańszego zamienniku jest dopisek na recepcie „nie zamieniać”.
Warto pamiętać, że program Ministerstwa Zdrowia „Leki 75+” może być źródłem senioralnych oszczędności. Darmowe leki, wypisywane na receptę z odpłatnością ryczałtową 30 lub 50 proc., przysługują osobom, które w dniu wypisania recepty ukończyły 75 latvi. Pełna lista obejmuje 68 substancji czynnych i jest dostępna na stronie www.mz.gov.pl

6. Spróbuj zadbać o dodatkowy dochód

Zdarza się, że seniorzy, ze względu na niski poziom świadczeń emerytalnych, muszą szukać dodatkowego źródła dochodów. W przypadku nagłego, dużego wydatku zwracają się najczęściej w stronę banków albo instytucji pożyczkowych. W efekcie blisko 20 proc. wszystkich klientów kredytowych stanowią emerycivii. Seniorzy są dobrymi kredytobiorcami, ze względu na ich stały i regularny przychód. Jednak dla ich portfela kredyt lub pożyczka, a tym samym kolejny comiesięczny wydatek, może stanowić duże obciążenie. Praca, nawet tymczasowa czy w niepełnym wymiarze godzin często jest utrudniona lub niemożliwa, ze względu na stan zdrowia. Innym z dobrych rozwiązań jest wynajęcie pokoju we własnym mieszkaniu, dorywcza praca chałupnicza lub tzw. hipoteka odwrócona popularna m.in. w USA i Wielkiej Brytanii. Z danych Equity Release Council (ERC) wynika, że z usługi hipoteki odwróconej w Wielkiej Brytanii skorzystało już 400 tysięcy seniorów. W Stanach Zjednoczonych liczba ta zbliża się do milionaviii, w Polsce przekroczyła 500 osób. – Największa liczba umów, które podpisaliśmy w 2017 roku, przypadała na województwo mazowieckie (24 proc.), dolnośląskie i pomorskie (po 14 proc.) oraz śląskie (11 proc.). Od początku istnienia firmy, czyli od 9 lat, wypłaciliśmy seniorom łącznie blisko 9 mln zł świadczeń pieniężnych. Według KPF, średnia wysokość renty dożywotniej to 1000 zł miesięcznie, choć w Warszawie, Gdańsku i innych dużych miastach zdarzają się klienci, którzy otrzymują 2500-6000 zł co miesiąc – mówi Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Biznes

Santander Bank Polska nagrodzony za najlepszą wielokanałową obsługę klienta

Published

on

By

fot. Santander Bank Polska

Po raz trzeci Santander Bank Polska zdobył tytuł „Złoty Bank” za najlepszą wielokanałową jakość obsługi. Kredyt gotówkowy znalazł się na 2. miejscu, a konto osobiste na 3. w kategoriach produktowych „Złoty Bankier”. Kanały social media banku zajęły 2. miejsce.

To trzecie zwycięstwo Santander Bank Polska w najważniejszej kategorii rankingu „Złoty Bankier 2024”. Badanie przeprowadził Minds & Roses na zlecenie Bankier.pl i Puls Biznesu. Bank co roku od 6 lat zajmuje miejsce na podium rankingu w kategorii głównej tj. wielokanałowa jakość obsługi.

Trzeci >>Złoty Bank<< to dla nas ogromne wyróżnienie. Niezmiennie od 6 lat jesteśmy w gronie liderów rankingu wielokanałowej jakości. To potwierdza, że wysoka jakość wpisała się w DNA banku i stanowi kierunkowskaz do wszystkich działań. Ale wciąż stawiamy sobie poprzeczkę jeszcze wyżej. W tym roku wprowadziliśmy nową strategię >>Pomagamy Osiągać Więcej<<. Jej trzy kluczowe filary to Total Doświadczenie, Total Digitalizacja i Total Odpowiedzialność. Jeszcze mocniej koncentrujemy się na budowaniu najlepszych doświadczeń klientów i pracowników. Chcemy być bankiem pierwszego wyboru i wzbudzać pozytywne emocje. Nasze ambicje są wysokie, a cele niezmienne – być najlepszą otwartą platformą usług finansowych, która działa odpowiedzialnie, ciesząc się lojalnością i zaufaniem klientów, pracowników, akcjonariuszy i społeczności” – powiedział Michał Gajewski, prezes zarządu Santander Bank Polska.

Advertisement

Kredyt gotówkowy Santander Bank Polska zajął 2. miejsce, a konto Santander 3. miejsce w kategoriach produktowych. Kanały social media banku zajęły 2. miejsce wśród badanych banków.

Metodą mystery client audytorzy oceniają jakość obsługi klienta we wszystkich kanałach kontaktu – placówkach, bankowości internetowej i aplikacjach mobilnych, kanałach telefonicznych. Badane jest podejście do klienta, rozpoznawanie potrzeb, prezentacja oferty – wszystko w odniesieniu do nowych i dotychczasowych klientów.

Organizowany przez Bankier.pl i Puls Biznesu ranking „Złoty Bankier”, od wielu lat dostarcza rzetelnej oceny jakości usług klientom banków, stawiając na najlepsze praktyki rynkowe i produkty odpowiadające potrzebom klientów. 

Źródło informacji:  Santander Bank Polska

Advertisement

art. sponsorowany

Continue Reading

Biznes

Właściciele Domu Pogrzebowego Nekrolog z nowymi inwestycjami w infrastrukturę zakładu 

Published

on

By

Państwo Pawłowscy kontynuują ponad 30-letnią tradycję, zapoczątkowaną przez poprzednie pokolenie rodziny, w zakresie prowadzenia pilskiego Domu Pogrzebowego Nekrolog. Nowi właściciele prężnie rozwijają zakład i inwestują w nową infrastrukturę, stając się jednym z najbardziej dynamicznie działających podmiotów na lokalnym rynku.

Działający od 30 lat przy ulicy Żeleńskiego Nekrolog jest jednym z czterech domów pogrzebowych w mieście. Założony został przez Krystynę i Aleksandra Pawłowskich w latach 90., a następnie odziedziczony przez ich syna i synową, którzy kontynuowali tradycję wysokiej etyki obsługi klientów, rozpoczętą przez właścicielkę. Zakład świadczy usługi również w okolicznych miejscowościach.

Nowym właścicielom zależy przede wszystkim na zachowaniu wartości rodzinnej firmy, która cieszy się zaufaniem lokalnego rynku, jednocześnie stale podnosząc jakość usług. Łukasz Pawłowski wprowadził standardy pracy i zarządzania zespołem w zgodzie z dyscypliną, którą zna ze swoich doświadczeń jako strażak w PSP i OSP Piła. Z kolei jego żona Justyna na co dzień wykorzystuje swoją empatię i umiejętności organizacyjne zaczerpnięte z poprzednich doświadczeń w obsłudze klienta. W efekcie, Dom Pogrzebowy Nekrolog cieszy się wysokimi opiniami wśród klientów, co sprawia, że od ponad dwóch lat regularnie jest wybierany jako firma oferująca usługi najwyższej jakości w swojej branży i regionie, zgodnie z niezależnymi rankingami.

Otwartość i chęć ciągłego ulepszania oferty dla swoich klientów sprawia, że Państwo Pawłowscy nie przestają szukać możliwości rozwoju.

Advertisement

– W swojej pracy nieustannie spotykamy się z pogrążonymi w żałobie osobami i wnikliwie obserwujemy ich potrzeby, by ułatwić im ten trudny moment. Już od jakiegoś czasu rozważaliśmy rozbudową zakładu i inwestycję we własną chłodnię oraz nowoczesną salę pogrzebową. Chcemy zapewnić klientom jeszcze pełniejszą opiekę i wsparcie. Aby sprostać ich oczekiwaniom musimy nieustannie dostosowywać się do ich rosnących oczekiwań – ocenia Łukasz Pawłowski z pilskiego Nekrologu.

Rozbudowa zakładu i nowa jakość usług

Na pytanie o wyzwaniach po odziedziczeniu działalności po matce, nowi właściciele odpowiadają: “Firma prosperowała dobrze i cieszyła się zaufaniem klientów, ale wiedzieliśmy, że konieczna jest modernizacja. Chcieliśmy zachować wartości, na bazie których powstała, jednocześnie wnieść świeżość i nowe pomysły. W pierwszej kolejności zajęliśmy się rozbudową zakładu i powiększeniem zespołu pracowników”.

Inicjatywa podniesienia standardu świadczonych usług w Nekrologu rozpoczęła się od strategicznej inwestycji w rozbudowę infrastruktury zakładu. Między innymi utworzone zostały nowe przestrzenie, które usprawniły codzienną pracę personelu. Jednakże kluczowym elementem była budowa pierwszej nowoczesnej chłodni w Pile, dzięki której firma przestała być zależna od wynajmu przestrzeni zlokalizowanych w szpitalu czy na cmentarzu. Wpłynęło to na obniżenie kosztów wewnętrznych firmy, co z kolei przekłada się na możliwość zaoferowania usług w niższej cenie. Ponadto powstała również komfortowa sala pożegnań, która umożliwia rodzinom spokojne pożegnanie się ze zmarłym, a także zachowanie, potrzebnej w tym momencie, prywatności.

Zainwestowano również w modernizację strony internetowej domu pogrzebowego, dzięki czemu została ona dopasowana do europejskich standardów i umocniła pozycję firmy w Internecie. Działanie to pozwoliło również na podkreślenie widoczności Nekrologu w sferze online. Ułatwi to potencjalnym klientom proste i szybkie wyszukanie firmy, która kompleksowo i profesjonalnie wesprze ich w organizacji ceremonii i pochówku w tym wymagającym czasie.

Realizacja tych działań zaowocowała stworzeniem nowoczesnego zakładu, który spełnia najwyższe standardy i oferuje usługi pogrzebowe najwyższej jakości. Dzięki tym wszystkim ulepszeniom, Nekrolog wyróżnia się w polskiej branży funeralnej i zwraca uwagę klientów poszukujących odpowiedzialnego partnera w tych trudnych dla siebie chwilach.

Advertisement

Ponadto, Nekrolog planuje w przyszłości wzbogacić ofertę o usługi koncyliacyjne. Dzięki temu nie tylko podniosą standard świadczonych usług, zapewniając nowoczesność w działaniu, ale także będą w stanie wesprzeć rodziny w rozwiązywaniu konfliktów związanych z podziałem spadku. Realizacja tego celu pozwoli im na jeszcze bardziej efektywne wsparcie osób pogrążonych w żałobie, dla których tego rodzaju spory często nie są priorytetem w tak trudnym okresie po stracie bliskiej osoby.

Więcej informacji na temat Nekrologu można znaleźć na stronie internetowej nekrolog.sereni.pl

art. sponsorowany

Advertisement
Continue Reading

Advertisement
Advertisement